Årskurs 7-9
Materialet kan användas i kombination med lärarens egna idéer och kan således styras mot olika lärandemål men knyter självständigt an till kursplanen i bild enligt följande:
Syfte
Genom Art of the Day ges eleverna förutsättningar att utveckla samtliga 4 förmågemål (Lgr22)
förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.
I kombination med praktiskt arbete ges eleverna också förutsättningar att utveckla:
förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,
förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet.
Bildframställning
Framställning av berättande och informativa bilder.
Två- och tredimensionellt bildarbete.
Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt digital bearbetning av bilder och filmer.
Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder. Eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet vid användning och spridning av bilder.
Tekniker, verktyg och material
Olika element som bygger upp två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och för- och bakgrund.
Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete, fotografering, film och digital bearbetning av bilder och filmer. Hur verktyg och material benämns.
Bildanalys
Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar samt ord och begrepp som används vid bildanalys.
Mediebilder, till exempel reklam- och nyhetsbilder. Hur bilderna kan tolkas och kritiskt granskas.
Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur bilderna påverkar och förmedlar budskap.
Källa: Lgr22, Skolverket