Årskurs 4-6

Materialet kan användas i kombination med lärarens egna idéer och styras mot olika lärandemål men knyter självständigt an till kursplanen i bild enligt följande:

Syfte

Genom Art of the Day ges eleverna förutsättningar att utveckla samtliga 4 förmågemål (Lgr22)

  • förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.

I kombination med praktiskt arbete ges eleverna också förutsättningar att utveckla:

  • förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,

  • förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,

  • förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet.

Bildframställning

  • Framställning av berättande bilder, till exempel seriebilder och illustrationer till berättelser.

  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.

  • Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.

  • Fotografering och annat digitalt bildskapande samt digital bearbetning av bilder.

  • Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.

Tekniker, verktyg och material

  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och för- och bakgrund.

  • Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, film och digital bearbetning av bilder. Hur verktyg och material benämns.

Bildanalys

  • Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer. Vad bilderna och verken förmedlar samt ord och begrepp som används vid bildanalys.

  • Mediebilder, till exempel reklam- och nyhetsbilder, och vilka budskap de förmedlar.

  • Bilder som behandlar identitet, grupptillhörighet och normer. Hur bilderna är utformade och förmedlar budskap.

Källa: Lgr22, Skolverket

skapande