Årskurs 4-6
Materialet kan användas i kombination med lärarens egna idéer och styras mot olika lärandemål men knyter självständigt an till kursplanen i bild enligt följande:
Syfte
Genom Art of the Day ges eleverna förutsättningar att utveckla samtliga 4 förmågemål (Lgr22)
förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.
I kombination med praktiskt arbete ges eleverna också förutsättningar att utveckla:
förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,
förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet.
Bildframställning
Framställning av berättande bilder, till exempel seriebilder och illustrationer till berättelser.
Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
Fotografering och annat digitalt bildskapande samt digital bearbetning av bilder.
Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.
Tekniker, verktyg och material
Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och för- och bakgrund.
Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, film och digital bearbetning av bilder. Hur verktyg och material benämns.
Bildanalys
Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer. Vad bilderna och verken förmedlar samt ord och begrepp som används vid bildanalys.
Mediebilder, till exempel reklam- och nyhetsbilder, och vilka budskap de förmedlar.
Bilder som behandlar identitet, grupptillhörighet och normer. Hur bilderna är utformade och förmedlar budskap.
Källa: Lgr22, Skolverket